Börjar planera mitt självmord...

2012-08-15, kl 17:19:36 | Kommentarer: 5 | Direktlänk | Plugghäst
Idag åkte jag till vägledningscentrum för att få klarhet i exakt vilka 6 sista kurser jag behövde läsa för att få mitt slutbetyg, svaret jag fick var inte lika roligt. Det är inte längre 6 kurser som ska läsas utan 15 eftersom dom ändrat hela skolsystemet över sommaren, ville bara sätta mig ner och gråta när jag fick höra det och jag är så förbannad över att dom inte kunde sagt det när jag frågade i vintras och våras. Det hade helt klart varit värt att sluta jobba och plugga 200% för att bara behöva läsa 6 kurser till, men så blir det ju inte nu.
 
Innan behövde jag läsa svenska B, Samhällskunskap a, Naturkunskap a & religion a, nu behöver jag läsa dom + svenska 3 (föredetta c), Engelska 6 (föredetta b), Historia 1 & Gymnasiearbete (föredetta projektarbete) som grundkurser. Utöver det behöver man numera minst 700 poäng som är programspecifika t.ex.  Matte 2 (föredetta b), Naturkunskap 2 (föredetta b), Fysik 1, Kemi 2 osv ja ni fattar. Dom kurserna har jag inga av just nu och måste alltså läsa minst sju och kommer då upp i femton kurser. Efter det ska man även ha max 650 poäng valfria kurser och till dom räknas mina omvårdnadsämnen, där har jag 1450 poäng men får alltså max använda 650 och har då alltså 800 poäng till ingen nytta, hur fan kan man ändra ett system så mycket under en sommar? Jag visste att det skulle bli ändringar men kan man inte som studievägledare när jag ringt upprepade gånger tala om att det kommer ändra så mycket för mig med antalet kurser?!? Just nu känns det som dom försöker jävlas med mig helt enkelt... 
 
Har precis skickat iväg en ansökan på dom 6 första kurserna jag behöver, men egentligen kan jag lika gärna skita i det och börja planera mitt självmord istället. Till råga på allt så är det bara fram tills 2015 som man kan få ut ett blandbetyg, alltså ett betyg som räknar både från gamla och nya systemet så ja jag har två år på mig att läsa15 kurser och samtidigt jobba och ta hand om barnen, hemmet och mig själv, men det finns ju inte så mycket pengar att lägga på vuxenutbildningar nu så det finns ju ingagarantier att jag kommer in och kan börja läsa i år ens. Som sagt jag kan lika gärna börja planera mitt självmord eller helt ge upp drömmarna på att läsa vidare när barnen blir större om jag inte vill börja om på ruta ett...
 

Kommentarer
Från: Martina

Det var riktigt dåligt av dem att inte informera om detta!
Har du undersökt möjligheten att överklaga?

Svar: Jag har inte orkat göra det idag för det har varit så mkt, men ska definitivt göra det för det här känns omöjligt som det är just nu :/
Sara

2012-08-15, kl 17:48:41
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Från: Sarah

Det är till sjuksköterska du vill läsa väl? Är inne på den banan själv och verkar som om jag med har fått massa käppar i hjulet då..

Svar: Japp men då blir det först dom här 15 kurserna om jag lyckas innan 2015 annars måste jag även läsa om alla de kurser jag läst innan sommaren, funderar på att skita i det. Har skickat in en ansökan om dom sex första kurserna nu men jag märker väl ganska snart om det går eller inte, om jag ens kommer in nu då eftersom det inte finns pengar till vuxenutbildningar just nu :/
Sara

2012-08-15, kl 18:03:56
Från: Sandra - mamma till Arvid & Gustav

Men då, stackars dig!!! Att dom ska hålla på åh ändra hela tiden. Jag läste färdigt förra våren och fick mitt efterlängtade slutbetyg i handen. Men de va oxå massa krångel med gamla betyg som inte gällde, nån 8 års regel, som ingen informerade mig om. Suck. Men jag lyckades och har kommit in på högskolan på de jag vill , ska dock inte läsa nu då jag är mammaledig..
Hoppas de går vägen för dig!! Du verkar vara så duktigt och drivande :))!

Svar: Tack :) Jo jag får väl försöka mitt bästa och går det itne så går det inte, åtta års regeln har dom tagit bort nu men man kan ju bara få blandbetg fram tills 2015 så istället för att ha fyra år kvar om 8 års regeln hade funnits har jag istället bara 3, eller ja inte ens det beroende på när under 2015 jag måste vara klar. Har sökt mina första sex kurser så nu kan jag inte göra mer än vänta och söka igen om jag inte kommer in.
Sara

2012-08-15, kl 21:43:13
Från: ♥ Sojka ♥

Men gud vad jobbigt. Man blir inte alls lika sugen på att plugga då!

Svar: Nej man blir ju inte det, känner mig så ledsen och stressad över det här och det känns omöjligt men nu har jag sökt mina första 6 kurser så är det bara att vänta och se om jag kommer in eller söka igen sen. Får ju försöka iaf och går det inte innan 2015 får jag väll försöka vänja mig vid tanken att aldrig bli det jag vill :/
Sara

2012-08-16, kl 11:08:37
URL: http://www.sojkasframtid.se
Från: ♥ Sojka ♥

Hoppas du lyckas bli det du vill ändå. Vet man vad man vill så är det bara att köra!
Kram

2012-08-17, kl 09:08:22
URL: http://www.sojkasframtid.se

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
Välkommen!

>> Klicka här för att läsa mer om mig. <<