Ultraljudet

2011-03-21, kl 18:54:26 | Kommentarer: 12 | Direktlänk | Gravid med Harley

Ultraljudet gick bra och pyrets hjärta tickade på så fint, jag är i vecka 9+3 idag. Anledningen till att det inte syntes sist trodde läkaren va för att min livmoder sitter så högt upp, jätte högt upp tydligen. Inget fel i det men det blev svårare med vul då, idag gjorde hon ett vul igen men sa att hon hade sett lika bra med ett vanligt ul.

Jag är lite chockad eftersom läkaren faktiskt var trevlig idag (om vi hoppar över den delen då hon jämnförde mig med en heroinmissbrukare och sa att hela min familj var jätte ansvarslösa), sen fick jag ett recept på tabletter mot mitt illamående eftersom dom receptfria tabletterna inte hjälpt ett skit.


Kommentarer
Från: Sandra - mamma till Molly

Skönt att allt så bra ut! :) Men vadå, sa hon att du såg ut som en missbrukare? :O Varför?

2011-03-21, kl 19:32:44
URL: http://surrovich.blogg.se/
Från: Caroline L

Skönt att det är bra med magen, men jag undrar också över hennes galna kommentar!!!!

2011-03-21, kl 21:04:55
Från: Sandra - mamma till Molly

Men vilken kärring rent ut sagt! Det är upp till var och en om vad man gör under en grav. Hon han däremot informera om riskerna men inte säga det på det viset!!

2011-03-21, kl 21:14:34
URL: http://surrovich.blogg.se/
Från: Sara, mamma till pseudotvillingar

Caroline: jag kopierar svaret jag skrev till Sandra rakt av.



Det är pga min rökning, det är inget jag är stolt över men jag har inte kunnat sluta röka helt. Men hon sa att jag var lika dålig som en heroinmissbrukare och bara för att jag har två friska barn betyder det inte att detta överlever och så sa hon massa annat som att det är oacceptabelt osv, men det är hennes personliga åsikter och dom ska hon lämna utanför.Jag är mycket väl medveten om att det är dåligt men att säga att mitt barn kanske inte överlever och säga först att allt ser bra ut och sen säga att pyret borde röra sig mer efter att hon frågade om jag rökte och att det är pga min rökning osv är inte okej. Hon sa även att Jadie var 18% för liten när jag väntade henne men när vi kollade det på sjukhuset var det inget som helst fel på henne och det tycker jag är sjukt att hon gör så.



2011-03-21, kl 22:05:13
URL: http://neccin.blogg.se/
Från: josefine

Om du slutar röka då? Och börjar må psykist dåligt för det ? Skulle det vara bättre för barnet då eller? Herregud . Till mig sa dom att jag inte skulle stressa med att sluta röka för det kan göra graviditeten svårare. Kärringjävel!!!

2011-03-21, kl 23:40:14
Från: Sara, mamma till pseudotvillingar

A ja vet, när jag väntade Jadie och var sjukskriven så länge så var höjdpunkten på dagen att få gå ut och ta en cigg, men jag har dragit ner och jag vill ju sluta helt men jag klarar inte det just nu. Skit surt men så är det.

2011-03-22, kl 01:21:33
URL: http://neccin.blogg.se/
Från: Anna

Inte alls bra hur hon uttryckte sig - illa :( Dock måste det vara tröstlöst att arbeta med gravida och se att mammor kommer in och röker eller dricker eller har något annat missbruk som kan skada de barn som de väntar. Du är ju på det hela klar med att rökning inte alls är bra för det barn du väntar och ändå röker du - det är ju ett val du gör och ingen kan tvinga dig att sluta trots att du vet att du utsätter ditt barn för en risk. Jag skulle också som läkare blir upprörd och ledsen över att se detta - dock ej vara otrevlig - det finns det ingen ursäkt för.

2011-03-22, kl 14:25:02
Från: Lena

vad heter denna läkaren egentligen? Och vart går du? Har förstått att du också bor i Huskvarna och henne vill man ju absolut inte ha sen.

2011-03-22, kl 16:17:08
Från: Sara, mamma till pseudotvillingar

Anna: Att blanda in sina personliga åsikter gör man inte när man jobbar inom det yrket hon gör punkt. Sen är det ju inte direkt första gången hon är otrevlig och det har varit andra saker hon sagt dom andra gångerna. Visst det är skadligt för barnet men vad jag gör under min graviditet ska hon ge blanka fan i, hon får ge mig råd och stöd men absolut inte bete sig på det sättet hon gör hur tröstlöst det än är för henne.



Lena: Japp jag bor i husvkarna och går nere på huskvarna med, är du gravid och ska träffa en läkare i hva så är det henne du får träffa. Tror hon är ensam läkare där nu men jag kan trösta dig med att min bm är helt underbar.

2011-03-22, kl 16:34:45
URL: http://neccin.blogg.se/
Från: Caroline L

Vilken kärring, det går ju faktiskt att diskutera risker på ett vänligt sätt. Blir ju knappast peppad av att bli angripen på det viset. Jag har aldrig varit gravid, men en barnmorska ville inte skriva ut p-piller till en snusare. Hon var oduglig på att ta blodtryck, gick efter det till en sköterska fler gånger, men blodtrycket var helt okej. Synd att det inte finns någon annan läkare där du bor.

2011-03-22, kl 18:39:52
Från: Sara, mamma till pseudotvillingar

Förhoppningsvis så behöver jag inte träffa henne nått mer om det inte blir tal om sjukskrivning eller fel på pyret och det hoppas jag verkligen inte, men skulle det hända så funderar jag på att gå på läkarbesök hos en privat läkare även om det kostar lite då.

2011-03-22, kl 21:39:08
URL: http://neccin.blogg.se/
Från: Anna

...men det är ju exakt det jag menar - man kan som läkare känna och tänka en hel del saker men inte uttrycka sig som hon gjorde - det är fel. Det är hennes skyldighet att upplysa dig om riskerna som det innebär att du röker trots att du väntar barn - dock är det hennes skyldighet att inte vara otrevlig - det hjälper ju inte ett dugg. Om jag var som du så skulle jag inte gå i Huskvarna utan uppe på Ryhov t ex - man har ju full frihet att välja vilken läkare man vill.

2011-03-23, kl 10:48:49

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
Välkommen!

>> Klicka här för att läsa mer om mig. <<