Förlossningeberättelse Harley, Del 1

2011-09-23, kl 19:23:00 | Kommentarer: 0 | Direktlänk | Förlossningsberättelser

Jag gör som vanligt och tar med allt från start även om det inte hände mycket dom första dagarna

Torsdag den 15/9: Vattnet går klockan 05:09 och jag ropar på Jonny för att han ska hjälpa mig då det precis som med Jadie kom en hel flod, att säga att det inte alls är som på film och att det bara sipprar lite är bara bullshit. Det var vatten på hela madrassen, golvet och pyjamasen kan jag tala om, i vilket fall som helst undrar Jonny vad det är när jag ropar och jag berättar läget. Till svar får jag: Ah men va fan (tänk er lite ynklig inte nu igen ton haha).

Ringer först Michelle eftersom hon ska vara med under förlossningen och frågar om hon vill vänta med att komma med tanke på att det gick segt efter vattenavgången med Jadie, eller om hon vill komma på en gång då det ju faktiskt kan smälla till. Tillsammans bestämde vi att hon skulle komma på en gång och medans vi väntade på henne gick Jonny och la sig och sov en stund till. Själv ringde jag förlossningen, åt frukost och kollade bb väskan en sista gång innan Michelle kom och vi åkte in.

Vi kom in till förlossningen vid 07:44 och fick träffa en barnmorska som inte riktigt blev min favorit om man säger så, vi gjorde ett ctg (där hon glömde trycka på utskriftsknappen), ultraljud, tog temp och kände så huvudet låg nedåt. Sen kommer barnmorskan och säger att dom har ordnat ett rum till mig på förlossningen, det var här jag började protestera då barnmorskan jag pratat med i telefon sa att jag skulle få åka hem om allt så bra ut vilket det gjorde. Sen kan ju ingen tvinga kvar mig då jag frivilligt kan åka hem emot doktorns råd, men enligt denna barnmorskan fick jag inte det heller.

Det märktes tydligt att hon inte var nöjd med att jag skulle hem, inte bara jag reagerade på detta utan även Jonny och Michelle. Men tillslut blev det som jag ville ändå, när vi går ut från förlossningen kommer hon springandes efter oss och säger att jag aldrig fick mina antibiotika tabletter och det hade hon ju helt rätt i. Jag går efter henne för att följa med in och ta dom men hon stänger dörren mitt framför näsan på mig och jag blir då utelåst, efter en kort stund ser jag henne gå in i undersökningsrummet och kommer ut som ett frågetecken därifrån och börjar leta efter mig. Men det kunde hon ju gott göra då hon stängde ute mig, hon kom väl på sig själv efter en stund för sen öppnade hon dörren åt mig och gav mig tabletterna.

Redan här kände jag att detta inte var barnmorskan för mig, för det första bestämmer jag själv om jag vill stanna eller inte och vill absolut inte ha några sura miner och personlighetsförändringar på personalen för det. Och för det andra kändes det väldigt osäkert eftersom hon var så virrig nu ville jag inte ens veta hur det skulle vara under förlossningen, säkert en jätte bra bm egentligen men som sagt hon passade inte mig.

Klockan två var det dags för kontroll igen och jag talade då om att jag inte ville ha den förra barnmorskan, lätt ordnat då man har rätt att byta om det inte känns bra och jag hoppades på att hon ändå inte var i tjänst när det väl var dags. På kontrollen var det dags för ctg, temp och blodtrycks kontroll igen och sen var jag fri att åka hem tills nästa kontroll som var klockan nio på kvällen.

Fram till söndagen den 18:e september var det kontroller två gånger om dagen och sedan hemgång, men beroende på vilken läkare som var i tjänst just då så var det många gånger jag fick "strida" för att få åka hem igen.

Känner att det blir så mycket text så jag avslutar del 1 av förlossnings berättelsen och återkommer senare med del 2.



Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
Välkommen!

>> Klicka här för att läsa mer om mig. <<