Gluten

2011-06-14, kl 10:59:49 | Kommentarer: 5 | Direktlänk | Jadie 2011

Hos den som är glutenintolerant orsakar gluten inflammation och skador i tunntarmens slemhinna, vilket gör att kroppen inte kan ta upp näringen i maten på ett normalt sätt.

Glutenintolerans är till viss del en ärftlig sjukdom. En av tio som är nära släkt med en person som har sjukdomen drabbas. I Sverige är cirka 1 på 100 glutenintolerant. Denna siffra är bland de högsta i Europa.

Symtom på glutenintolerans

Känsligheten för gluten varierar hos dem som lider av glutenintolerans. Även symtomen varierar mycket, och det gör att sjukdomen är svår att upptäcka. En del får glutenintolerans som barn och en del upptäcker det först i vuxen ålder.

Hos barn kommer tecknen på glutenintolerans vanligen när de börjar äta mat som innehåller vete, råg eller korn. Vanliga symtom är dålig vikt- och framför allt längdutveckling och att barnet får mag- och tarmsymtom som diarré eller förstoppning. Många barn får också humörförändringar och blir griniga, irriterade och trötta. Många äldre barn har normal vikt men är kortvuxna. Blodbrist och försenad pubertet är vanliga symtom hos tonåringar med obehandlad glutenintolerans.

Vanliga besvär (utan inbördes rangordning) hos vuxna med obehandlad glutenintolerans:

  • trötthet
  • diarré, gaser/uppblåsthet och andra mag- och tarmbesvär
  • viktminskning
  • blåsor i munnen
  • hudutslag
  • problem med att få barn.

    Om du misstänker att du har glutenintolerans ska du kontakta din vårdcentral. Om läkaren, efter att ha tagit blodprov på dig, fortfarande misstänker glutenintolerans kan du få en remiss till sjukhus för att genomgå en tunntarmsbiopsi. Det innebär att man tar ett vävnadsprov från tarmen.

    Undersökning och utredning vid glutenintolerans

    Blodprov

    Det finns inga besvär som är typiska bara för glutenintolerans. Läkaren måste därför ta blodprov för att se om det finns antikroppar i blodet som tyder på glutenintolerans. Blodprov tas också för att upptäcka näringsbrist, till exempel järnbrist.



    Nu undrar jag varför vi för det första inte ens får en tid när det är ärftligt, Jadie har många symtom och det är svårt att upptäcka. För det andra undrar jag även varför det ska vara så jävla svårt att få ta det där blodprovet när man MÅSTE ta det för att ens veta om det är gluten, inte sagt att hon har det nu men mycket pekar på det då hon har tre nära släktingar som har det varav en är jag. Många symtom stämmer och jag märker att hon blir sämre hela tiden, ta ett blodprov på henne och antingen uteslut gluten eller ordna så att hon kan börja äta rätt och bli bra och gå tillbaka till att vara glada lilla Jadie igen...


Kommentarer
Från: Sarah

IDOT LÄKARE! Samma sak när det gäller mig själv. Har ofta ont i leder och skit och halva min släkt har reumatism men det är hur jävla svårt som helst att ens få komma och ta blodprov. Och de vill inte ens känna på mina leder eller kolla om jag kanske pratar sanning. Bah! Att man alltid ska behöva sätta diagnosen själv..

2011-06-14, kl 11:30:34
URL: http://toffelsmurfen.blogg.se/
Från: Charlotte

Allt det där stämmer in på min dotter med.. Tagit blodprov med det visade tydligen inget alls.. Vet du om blodprovet behöver visa något eller kan man kräva tarmprovet?

2011-06-14, kl 11:31:18
URL: http://babyfirefly.blogg.se/
Från: mandis04

Så sjukt att inte dom gjorde ett gluten-prov (eller ett komplett allergitest för den delen) det tar ju inte så lång stund och det är ju bättre att testa så man vet vad som är fel... Jag hade tur när min stora tjej gick till docktorn med ont i magen, det gjordes ett allergitest direkt (det visade iofs inget, men iaf... då visste vi att det inte var nån allergi iaf)

Hoppas att ni får tid till barnmottagningen snart och att dom gör det dom ska!

Kram

2011-06-14, kl 11:37:38
URL: http://mandis04.blogg.se/
Från: maria

kan lova dig att barnläakren kommer säg atill er att utesluta gluten helt ur kosten några veckor innan dom gör prover.

vi hade samma problem med mjölk rent av.

sedan fick min minsta son problem med gluten med.

men han har ingen allergi däremot var vi tvugna att utesluta mjölk, socker och gluten under en månad sedan tillföra en produkt superförsiktigt i taget pga av att dom ville se om det var pga av att magen inte helt blivit okej efter en magsjuka han hade ett halvår tidigare.



och det visade sig vara så, tamren läkte aldrig ut. men när vi slutade o tillförde så är han bra igen men det tog flera månader att introducera allt igen.



så om jag vore er skulle jag sluta helt med gluten i hans kost tills ni får besked från barnkliniken för att direkt kunna säga "vi har testat utan nu och det visar detta"



kram

2011-06-14, kl 12:39:28
URL: http://crazyminds.blogg.se/
Från: Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Om du kollar under kategorin "tråkigheter" så finns FLERTALET inlägg från mig inom detta (även söka på tex VÅRD/-en ger en hel del) Tyvärr.



Mina bästa tips är att SKRIVA UT såna här saker (gärna från en så proffessionell sida som möjligt) och ta med och finns även reglerat i Hälso, Sjukvårdslagen nånting, om att man har rätt att få hjälp.

Maken säger: "Jag är sjuk till dess att ni bevisar motsatsen, så var så god och börja bevisligen bevisa att det inte är vad jag tror."

2011-06-14, kl 16:59:52
URL: http://skrotmamman.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
Välkommen!

>> Klicka här för att läsa mer om mig. <<