Pseudotvillingar

2010-11-16, kl 01:51:21 | Kommentarer: 3 | Direktlänk | Sara tycker, tänker & funderar

"När syskonen är så nära varandra i ålder uppstår ofta en stor konkurrenssituation, eftersom föräldrarna inte har tid att ge både det de behöver. Om föräldrarna tar sig för lite tid blir pseudotvillingarna lätt mycket beroende av varandra istället. De kan då i vuxen ålder få svårt att byta ut varandra mot en partner."

"Oluf Martensen-Larsen, som har forskade om mönster i personlighetsutvecklingen i över 40 år, och i egenskap av psykiater träffade många både barn och vuxna, skrev i boken Familjemönster och personlighet att just pseudotvillingar var hans flitigaste besökare."

Det här är vad man hittar om man googlar på pseudotvillingar, alkoholister, psykiska problem, deprimerad osv är andra ord som poppar upp titt som tätt. I regel står det att man ska vänta med ett barn till tills det första (eller vad det nu är i skaran) barnet är 3 år, men jag tycker att det är ren och skär bullshit. Hur har dom kommit fram till detta undrar jag, säg att det bor 70% pseudotvillingar på en ort och resterande är syskon på annat vis så är det väl klart att pseudotvillingar bli överrepresenterade där, har man kollat upp allt detta och tagit med all fakta runt omkring? Hur har barnen växt upp, i vilket område, men vad för slags familj osv har man kollat på det?

Mina barn är inte stora än så jag vet inte om dom kommer besöka psykologer osv i sitt liv men jag tror inte det kommer bero på att dom är födda tätt, det måste finnas mer bakomliggande tror jag. Mycket beror ju på hur man uppfostrar barnen, mina döttrar är inte bara pseudotvillingar, dom är systrar, syskon, mina barn, mina föräldrars barnbarn, flickor, uppväxta med vettiga päron, glada, spralliga, busiga, tuffa, matglada, barn helt enkelt no more no less. Dom är så mycket mer än bara pseudotvillingar...

Ensambarn ska tydligen känna sig ensamma, utstött, inte lika tävlingsinriktade, bortskämda osv.

Flickor som bara har flickor som syskon ska tydligen vara väldigt försiktiga, ödmjuka osv.

Pojkar som bara har pojkar som syskon ska tydligen bli stökiga, tuffa, högljydda osv.

Pojkar som har flickor som syskon ska bli mer ödmjuka och få det lättare i förhållanden i framtiden medans flickor med pojkar till syskon ska bli mer tuffa, ja ni fattar
.

Det stämmer ju inte heller, nu kan jag bara kolla på mig själv men jag har en syster och ingen av oss är särskilt lugn eller försiktig. Vi bråkar utav bara helvete och kunde ett tag inte bo under samma tak utan fick bo hos varsin förälder, vi är tuffa, bråkiga, skrikiga, tar för oss och slogs för jämnan. Betyder det att vi innerst inne är pojkar?

Självklart kan jag vara ödmjuk, förlåtande, givmild, lugn, förstående, och så där flickig som bara små prinsessor är men det är inte allt jag är. Låten Bitch det är jag I'm a little bit of everything All rolled into one, jag är tuff, överjävlig, elak, snäll, omtänksam och allt det där andra med.

Mina barn får all den tid de behöver och givetvis lika mycket tid, Ibland sover Jadie borta för att Arabelle ska få egentid med oss ibland tvärtom, Arabelle har aldrig mått dåligt över att få ett syskon tätt. Visst har hon utnyttjat det, matade man en liten nyfödd Jadie och bara en vuxen fanns där så passade hon på att hitta på alla möjliga sattyg för man inte kunde ta bort henne från det hon gjorde, men inte mådde hon dåligt för det. Hon hade rent ut sagt skit kul över att man sa nej till henne men inte kunde hindra henne, lite överjävlig sådär som alla barn är ibland. Jag tycker att vill man ha barn tätt ja då skaffar man barn tätt, vill man inte det nej då gör man inte heller det. Mamma och pappa känner bäst av när det är läge för syskon, finns energin och tiden så varför inte. Arabelle behöver aldrig tävla med Jadie om något, Jadie använder inte napp men det betyder ju inte att Arabelle inte får han sin. Hon tycker om den och somnar bara med den alltså får hon behålla den fast hon är storasyster, hon vill inte gå på potta alltså avvaktar vi med pottträning även att hon är storasyster. Det är så det är och alltid kommer vara, mina barn är glada barn och framförallt så är dom barn och inte bara pseudotvillingar.

Madelene frågade om jag inte kunde skriva ett inlägg om ämnet och visst gör jag gärna det, vill ni ha min åsikt om något annat eller vill att jag ska skriva ett inlägg om något så be mig om det i en kommentar. Tycker det är otroligt roligt att få tänka till lite och verkligen fråga mig själv vad jag tycker, jag soppar inte under mattan med något utan svarar rakt och ärligt. Inget ämne är för känsligt för mig, ni kan be mig skriva om vad ni vill.


Kommentarer
Från: pubes

sv: men eller hur? det handlar ju om en bekvämlighetsgrej bara. jag bor så himla litet nu så ska jag ändå flytta ska jag bannemig flytta till nått stort! haha

2010-11-16, kl 07:40:13
URL: http://pubes.blogg.se/
Från: madeleine

Hej hej! Va gärna med i min tävling till dina små söta flickor!

2010-11-16, kl 10:53:54
URL: http://myddis.blogg.se/
Från: Johanna Friman

Jag tror att det handlar mer om uppfostran och hur man tar hand om sina barn än huruvida man har bröder eller systrar där hemma faktiskt.

2010-11-16, kl 14:57:58
URL: http://tvabarnsmorsan.blogspot.com

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
Välkommen!

>> Klicka här för att läsa mer om mig. <<