Gran torino och the countess

2010-06-08, kl 02:18:32 | Kommentarer: 1 | Direktlänk | Recensioner

Gran torino

Walt Kowalski är en fördomsfull, bitter krigsveteran som gått i pension. Han har inte mycket till övers för sin omgivning- särskilt svårt har han för sina närmaste grannar, en invandrarfamilj från sydostasien. Han ertappar till råga på allt grannsonen med att försöka stjäla hans käraste ägodel, en Gran torino. Men när det visar sig att ett ligistgäng tvingat honom till stöldförsöket tar den tjurskalliga veteranen på sig upgiften att omvända honom och försvara sina tidigare hatobjekt.

Har ni sett million dollar baby? gillade ni den? jag älskade den men den här filmen är sjukt mycket bättre. Det är en riktig köpefilm som jag och Jonny säger, snart får den pryda tv-hyllan. Helt underbar, så fin, så rörande att jag nästan började gråta. Äckligt bra helt enkelt SE DEN! Jag måste säga att jag tror jag blir som clintan är i filmen när jag blir gammal, inte springer runt och kallar folk gulingar eller svartingar det var inte så jag menade. Men jag kommer nog bli en bitter gammal gumma haha, men bara om jag hamnar på hem och tvingas gå upp 8 på morgonen när man ändå inte gör något. Nej men nog om det, se filmen helt enkelt. Jag kan inte beskriva den för jag kan helt enkelt inte sätta ord på hur bra den är.

The countess

Transylvanien 1575. Över hundra år har gått sedan Draculas terrorregim och minnet av den blodtörstige greven har förvandlats till en ond godnattsaga. Men så börjar unga flickor försvinna spårlöst och nätterna fylls av blodisande skrik från slottets tortyrkammare. Alla vet det, men ingen vågar prata om det - Grevinnan Báthory har ärvt sin föregångares smak för blod i jakt på evig könhet och ett nytt skräckvälde tar sin början.

Även detta en väldigt bra film, både jag och Jonny tyckte om den men båda vi har ju även läst om grevinnan tidigare och fascinerats av henne. Den här filmen ser man nog bara en gång men den var väl värd att se, jag kan inte förstå hur man kan bli psyksjuk på det sättet som hon. Men samtidigt tycker jag att det är rätt självklart att hon blir det efter allt hon genomgått ända sedan barnsben tills hon blir psyksjuk i vuxen ålder. Gillar en replik från henne i slutet "Ni har inga bevis, hur mycket är sanning och hur mycket har *** hittat på" Det är ju det jag undrar med. Hur var det nu på riktigt var det flera hundra som dog? Trodde hon verkligen att hon blev ung av det eller villa hon bara tortera? Så mycket frågor men inga svar. Hmm aja sevärd film det här med, speciellt om man läst om henne innan eller som jag och Jonny faschineras över lika tortyrmetoder, seriemördare och psyksjuka. (Ja vet, passande fritidsintresse för småbarnsföräldrar men det är helt ärligt väldigt intressant)

Får väl bli två filmer till i mogon för nu orkar jag inte mer, hoppas ni uppskattar dom små recensionerna.


Kommentarer
Från: MammaTessan - Tävlingar pågår

Sv: Ja, barn ska ha lite hull. Det är bara bra. Speciellt om dom blir sjuk så finns det lite att ta av.

2010-06-08, kl 07:23:59
URL: http://tjn.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
Välkommen!

>> Klicka här för att läsa mer om mig. <<