Sånt här gör mig rasande

2010-04-16, kl 17:27:33 | Kommentarer: 0 | Direktlänk | Så jävla förbannad

Har precis kollat på en dokumentär som sänts på ettan och jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, jag är så jävla förbannad. Dokumentären handlar om barnaga och att vuxna kommer undan med det så jävla lätt, vare sig det är en lavett eller flera knytnävs slag så har misshandeln setts som ringa. Till och med i ett fall där en vuxen människa dragit till ett barn med basebollträ rakt över ryggen dömdes han bara till ringa misshandel. Men när en elev hade gett en lärare lavett så var det plötsligt misshandel och dom yrkade till och med på fängelse dock blev det inget fängelsestraff eftersom pojken bara var 16år men han fick samhällstjänst. Va fan varför ska vuxna få slå barn/ungdomar och komma undan med det för medans unga knappt får andas runt vuxna.

I de flesta fall här har domare och almänhet ansett att det är barnens fel från början då de upträtt provocerande när de t.ex. inte gjort som föräldrarna eller andra vuxna sagt. I vissa fall sa de t.om att barnen var medskyldiga till misshandeln eftersom de provocerat fram slagen. Hur kan det anses som provocerande att stå utomhus och röka, vägra lämna ifrån sig sin mobil eller att åka skateboard mm?

I en omröstning i aftonbladet ville 90% av dom som röstade införa barnaga igen.

5 minuter och tio sekunder in i dokumentären får man se ett klipp där en pojke fått med på film där han blir slagen, han och en kompis åker skateboard och en kärring springer fram och tar kort på dom och säger det där ska ni ge sjutton i sedan går hon fram till pojken och frågar vart han bor sedan lappar hon till honom så in i helvete och han säger va fan slår du mig i huvudet? Hon svarar då ja det gör jag, pojken säger du ska inte slå mig i huvudet fattar du det. Då säger idioten du jag slog inte dig jag nuddade dig, vi polis anmäler om ni fortsätter åka här. Då säger pojken ja jag kan polisanmäla dig med när du slår mig i huvudet. Ja gör det då visa skadorna för någon säger hon lite så där överlägset. När pojken svarar jag har det på film så blir hon knäpptyst (undrar om hon fortfarande anser att hon bara nuddade) sedan svarar hon med att hota pojken genom att säga du skulle bara våga. (länkar hela dokumentären i slutet av inlägget tycker ni borde gå in och kolla på det, om ni inte orkar kolla på hela så kolla åtminstone på det stycket)

Senare i dokumentären handlar det om när massa gubbar och tanter demonstrerar mot domen som en gubbe fick när han örfilade en pojke som kallat honom gubbjävel. Då står det en gubbjävel (ja ni ser rätt gubbjävel, anser ni att han har rätt att komma hit och slå mig nu?) och säger att den andra gubben gjorde rätt för han anser inte att öppen hand är ett slag det är det bara om man har knuten näve. Jag undrar hur fan han tänker och jag undrar även om han då tycker det är okej att jag kommer och lavettar upp honom riktigt ordentligt? det borde det ju va då eftersom det inte är slag enligt honom, med tillräcklig kraft kan man däcka någon med en lavett men det är väl inte allvarligt enligt honom då eftersom det ändå inte är slag.

Ett annat stycke i dokumentären får man höra om två bröder som slagits blodiga men eftersom syftet inte var att de skulle få ont utan att de skulle vårda sitt språk så dömdes gärningsmannen inte till misshandel utan istället till det lägsta straffet för ringa misshandel. Ringa misshandel= lägre straff än för misshandel.

Man uppmuntrar ju alltid barn att träda fram om misshandel sker/skett men vad tjänar barnen på det i dagens samhälle när de enbart blir sedda som brottslingar själva och man gör narr av dom. Barnen blir praktiskt taget hånade av almänheten och domstolar. (självklart gäller det ju inte alla men det är läskigt hur ofta det händer att det inte tas på allvar och det är gärningsmännen som får stöd istället)

Men måste säga att jag älskar dom tre sista minuterna där reportern sätter en dommare på pottkanten när hon säger att en flicka har provocerat sin far till att slå henne genom att inte lämna ifrån sig en mobil, då frågar reportern hur det kan anses som provocerande att inte lyda någon. (med andra ord är det då helt okej för mig att slå alla som jag inte lyckas tvinga till att göra som jag vill)Domaren kan då inte svara på frågan säger att reporten måste redigera det sen och att hon ska hämta lag boken, men tji fick hon för i lagboken fick hon inget stöd för det hon precis sa.

Tycker att ni borde titta på klippet visserligen är det väldigt långt men jag anser att det är viktigt att titta på det ändå. Klippet hittar ni HÄR!

Det kan jag tala om redan nu att kommer mina barn hem sen och säger att dom fått stryk av någon vuxen ska jag personligen se till att krossa varenda ben i kroppen på den skyldige.
Jag kommer i min barnuppfostran att lära mina barn att vara trevliga och visa respekt för andra människor, MEN jag ska även lära dom att är någon otrevlig mot dom behöver dom definitivt inte vara trevliga längre. Och visst visa respekt för dom äldre, res er på bussen om det kommer någon skröplig gammal tant eller gubbe som knappt kan stå på benen men är dom otrevliga sitt för fan kvar då, då kan dom lika gärna ramla och bryta lårbenet för då skiter jag i vilket.
Är det provocerande av mig att skriva att jag kommer uppfostra mina barn så här? Jävlar va stryk jag kan få nu då utan att det händer något med gärningsmannen... Eller kanske inte för som man ser i dokumentären så är det alvarligare att misshanlda en annan vuxen människa eftersom en vuxen aaaaaldrig skulle provocera någon annan.

Bild lånad från google


Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
Välkommen!

>> Klicka här för att läsa mer om mig. <<